Mrożenie - zatrzymaj lato na dłużej!
ZDROWIE

Mrożenie – zatrzymaj lato na dłużej!

Mam zwyczajna lodówkę ze zwyczajnych rozmiarów zamrażalnikiem, więc nie mogę poszaleć z ilością zamrażanych owoców i warzyw na zimę. Jednak w tym roku postanowiłam, że 2 skrzynki z zamrażalnika poświęcę na owce i warzywa. Sami dobrze wiecie na pewno, że zimą niektóre warzywa i owoce smakują znacznie gorzej. Dlatego tutaj z ratunkiem przychodzi mrożenie. Niektóre warzywa czy owoce są też nie dostępne w okresie zimowym. Razem z Mają uwielbiamy owoce jagodowe, a wiadomo, że w zimie ciężko dostać np. truskawki lub można dostać, ale bez smaku. Mrożone owoce też często nie są wcale takie tanie. Dlatego jak już się wybudujemy to kupuje wielką zamrażarkę i będę mrozić tyle ile wejdzie, żeby na cały okres jesienno-zimowy mieć wszystkiego pod dostatkiem.

Czym jest mrożenie?

Mrożenie – zatrzymaj lato na dłużej to moje motto na ten rok! Dzięki mrożeniu mogę korzystać ze smaków lata też zimą, ponieważ mrożenie nie zmienia smaku ani wartości odżywczych co jest dodatkowym plusem mrożenia. Pełnia witamin nie tylko latem, ale i zimą.

Mrożenie jest jednym ze sposobów utrwalania żywności. W procesie mrożenia wykorzystywana jest niska temperatura, która zamienia wodę w lód. Produkty spożywcze chłodzone i przechowywane są w temperaturze minimum -18oC. Głównym celem mrożenia jest zahamowanie rozwoju drobnoustrojów i psucia się żywności.

Mrożenie- zatrzymaj lato na dłużej!

Co można mrozić i jak długo przechowywać?

  • warzywa i owoce w całości rozdrobnione np. po krojeniu, jako przeciery oraz soki od 8 do 12 miesięcy
  • mięso nawet do roku
  • ryby od 3 do 6 miesięcy
  • pieczywo do 3 miesięcy
  • grzyby od 10 do 12 miesięcy
  • drożdże do 6 miesięcy
  • sery do 6 miesięcy
  • masło od 6 do 9 miesięcy

dokładne informacje na temat co mrozić i jak długo znajdziecie na stronie Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków. TUTAJ.

dodatkowo możesz zamrozić:

  • resztki ziół z oliwą, które możesz używać jako kostek rosołowych do różnych zup, sosów czy innych potraw. Zioła jeśli są świeże pokrój na mniejsze kawałki i zalej oliwą. Następnie przełóżcie do foremki na kostki lodu.
  • sok z cytryny/ limonki, które w upalne dni możecie dodać do wody i mieć mrożoną lemoniadę. Sok z cytryny wyciskam w ręcznej wyciskarce do cytrusów. Następnie sok przelewam do foremki na kostki lodu.
  • resztki warzyw, które wam zostaną chowajcie do pojemnika lub woreczka do mrożenia, a kiedy uzbierasz sporą ilość możecie ugotować bulion.
  • dojrzałe banany, które świetnie się przydadzą do robienia lodów czy deserów lodowych. Banany możecie zamrozić ze skórką lub bez.
  • świeże zioła np. mięte jako dodatek do napojów. Zioła zalewamy wodą w foremkach na kostki lodu.

Czego nie mrozić?

  • mleka, jogurtów, śmietany, kremów po rozmrożeniu stają się grudkowane i się rozwarstwiają.
  • jajek gotowanych tracą swoją puszystość
  • warzyw i owoców z dużą zawartością wody np. pomidory, cukinie, cytrusy (pozbawione są jędrności)
  • placuszków stają się gumowate

Najczęstsze błędy przy mrożeniu żywności:

  • ponowne mrożenie żywności. Nie dopuszczalne jest rozmrożenie i ponowne zamrożenie produktu, ponieważ w tym czasie może nastąpić rozwój drobnoustrojów, które mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia. Występowanie zlepionej żywności wskazuje na rozmrożenie produktu i ponowne zamrożenie, dlatego w sklepach warzyw mrożonych w postaci zlepionych brył lepiej unikać. Do zlepienia dochodzi też, kiedy przed mrożeniem umyjemy owoce a ich nie osuszymy. Ja zawsze delikatnie osuszam ręcznikiem papierowym, dzięki temu nie mam pozlepianych owoców zwłaszcza tych delikatnych jak maliny czy jeżyny.
  • mrożenie ciepłej żywności. Przed mrożeniem np. zupa musi całkowicie wystygnąć w przeciwnym razie narażamy pozostałe mrożonki na lekkie rozmrożenie i ponowne zamrożenie co skutkuje psuciem się żywności i w ten sposób zmarnujemy, tylko jedzenie.
  • zamrażanie dużych porcji żywności. Niektóre produkty takie jak np. mięso lepiej po porcjować na mniejsze kawałki i zamrozić osobno, żeby szybciej się rozmroziło i łatwiej je wykorzystać. Ja mrożę np. pierś z indyka po ok 150 g w osobnych woreczkach i zawsze całość wykorzystam do obiadu.
  • napełnianie pojemników do pełna. Trzeba pamiętać, że produkt taki jak zupy, sosy zwiększają swoją objętość w trakcie mrożenia, więc nie należy pojemników napełniać do pełna, ponieważ może dość do uszkodzenia pojemnika.

W czym najlepiej mrozić żywność?

  • pudełka do mrożenia soków, sosów, lodów
  • woreczki do owoców, warzyw, mięsa i innych produktów
  • woreczki papierowe w nich dobrze mrozi się chleb
  • tacki, kiedy boimy się pozlepianych warzyw czy owoców, następnie zamrożone owoce/ warzywa z tacki przesypujemy do woreczka bądź pudełka

Jak rozmrażać?

  • najbezpieczniejszy sposób rozmrażania to rozmrażanie w lodówce, ponieważ jest mniejsze prawdopodobieństwo nagromadzeniu się drobnoustrojów chorobotwórczych. Rozmrażanie trwa trochę dłużej, dlatego warto wyciągnąć np. mięso z zamrażalnika wieczorem do lodówki i na rano mięso jest gotowe do obróbki kulinarnej. Mrożone owoce dodaje zawsze rano do owsianki, dzięki temu owoce się błyskawicznie rozmrażają i owsiankę mogę zjeść bez problemu i czekania, aż wystygnie.
  • można też w wodzie, jednak jest to mniej bezpieczny sposób, niż w lodówce pod względem skażenia chorobotwórczymi bakteriemii. Rozmrażać należy w zimnej wodzie, zmieniając ją co 30 minut.

Polecam tez aplikację FOODKEEPER znajdziecie ją w sklepie PLAY na swoich smartfonach. Jest tam ok 650 różnych produktów. W aplikacji jest podane, nie tylko jak długo można mrozić dany produkt, ale także jak długo można trzymać dany produkt po otwarciu opakowania w lodówce. Aplikacja jest dostępna w języku angielskim, hiszpańskim i portugalskim.

Mrożenie - zatrzymaj lato na dłużej!